شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
کد خبر: 1193257
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
یهود

حوزه/ سردمداران یهودی دریافتند که برای گردآوری یهودیان در یک سرزمین و پدید آوردن یک دولت یهودی بایستی از ایدئولوژی بهره بگیرند. از این‌رو، آنگاه که بوی نفت آسیای غربی مشام آزمندان یهود را نوازش داد، یکباره دریافتند که طبق وعده تورات و نوید پیامبران یهود، فلسطین «ارض موعود» است و یهودیان وظیفه‌مندند که به آن سرزمین مقدس برگردند.

خبرگزاری حوزه | از نخستین مقامات یهودی که اندیشه کشوری مستقل برای یهودیان را مطرح کرد «مردخای ایمانوئل» سر کنسول آمریکا در الجزایر بود.

او جزیره‌ای را در کنار آبشار نیاگارا در اختیار گرفت و بر آن شد در آن محل یک دولت یهود تشکیل دهد و طی اعلامیه‌ای یهودیان جهان را به مهاجرت به آن جزیره فراخواند، لیکن این پیشنهاد او با استقبال روبه‌رو نشد.

برخی از سردمداران یهودی بر آن شدند در آرژانتین، کنیا و ... محلی برای اسکان دسته جمعی یهودیان بیابند و پیشنهاداتی را نیز دادند لیکن با بازتاب مثبت یهودیان روبه‌رو نشد.

یهودیان این گونه طرح‌ها را نوعی تبعید دسته جمعی می‌پنداشتند و از آن دوری می‌گزیدند.

اینجا بود که سردمداران یهودی دریافتند که برای گردآوری یهودیان در یک سرزمین و پدید آوردن یک دولت یهودی بایستی از ایدئولوژی بهره بگیرند. از این‌رو، آنگاه که بوی نفت آسیای غربی مشام آزمندان یهود را نوازش داد، یکباره دریافتند که طبق وعده تورات و نوید پیامبران یهود، فلسطین «ارض موعود» است و یهودیان وظیفه‌مندند که به آن سرزمین مقدس برگردند.

سید حمید روحانی، فصلنامه ۱۵ خرداد، شماره ۷۸ و ۷۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha